Testat och säkert – transportbils utrustning från Sortimo

Professionell inredning gör inte enbart ordning och tidsbesparing i det dagliga arbetet. Om olyckan skulle vara framme så skyddar det också från skador orsakat av flygande föremål som maskiner och verktyg. I den här artikeln, skulle jag vilja förklara vilka säkerhetsaspekter i transportbilen som spelar en stor roll i händelsen av en krock.

Med vidareutvecklingen av vårt system och produk linjer, möter vi särskilda utmaningar för att öka våra kunders produktivitet, använda utrymme i kommersiella fordon och optimera fordonsutrustning. För att uppfylla mottot i vårt påstående ”Intelligent Mobility”.

En punkt har dock alltid högsta prioritet i (framtida) utveckling: Säkerhet!
Säkerhetsaspekterna ligger till grund för vår produktportfölj.

Det finns tre viktiga aspekter här:
1. Säkerhetskompatibel installation av fordonsutrustningen.
2. Säkerställa pågående verksamhet under körning.
3. Krock säkerhet – våra produkter lovar säkerhet även i extrema fall.

Hur ska vi specifikt göra detta?

1. Säkerhetskompatibel installation av utrustningen

En säkerhetskompatibel installation av fordonsutrustningen utgör den absoluta grunden, för om installationen är felaktig kan den säkraste och bästa produkten inte leverera vad den lovar. Av denna anledning har vi ett omfattande nätverk av vår egna filialer och installationspartners, som utbildas av oss regelbundet.

För att visa dig vad vi menar med säkerhetskompatibel installation, vill jag gärna ge dig några exempel:

Våra fordonsinredningar fästs två gånger och är därför två gånger säkrare. Hyllorna monteras och fästs med monteringsvinklar på fordonets vägg med tillhörande montageskruv och angivet vridmoment.

Dessutom är hyllsystemet säkrat ytterligare på vår obligatoriska monteringsgolv SoboPro, SoboGrip och Soboflex. Korrekt fastsättning garanterar dig absolut säkerhet under körning. En annan fördel: Våra monteringsgolv har redan integrerade anslutningspunkter för snabb och enkel lastsäkring av godset som transporteras.

Sist men inte minst, när installationen har slutförts, utför alla våra filialer och installationspartner en lagstadgad acceptans.

Av dessa skäl rekommenderar vi installation av våra certifierade partners, eftersom våra kunders säkerhet är viktig för oss.

Ett litet incitamen: Om inredningen installeras av våra filialer eller certifierade installationspartner, ger vi också en utökad garanti på 3 år.

2. Säkerställa pågående verksamhet under körning

Skruvanslutningarna måste kontrolleras regelbunden för att garantera dig största möjliga säkerhet, även när fordonet är i drift. Alla krav på detta finns i monterings- och bruksanvisningen som vi bifogar när fordonet överlämnas. Naturligtvis kan du också få testet utfört av våra erfarna installationspartners när som helst. Vi rekommenderar att du kontrollerar, särskilt efter nödbromsning eller ovanliga laster som undvikande manövrer.

Många länder har individuella regler för regelbundna kontroller. I Tyskland är detta DGUV V70. Detta föreskriver testintervall enligt en riskbedömning.

Det finns särskilda godkännanderapporter för detta, som fungerar som en checklista så att inga relevanta testkriterier förbises.

Lastsäkring – aldrig utan!

I grund och botten kan man säga att professionell fordonsutrustning redan är ett lämpligt instrument för att säkra godset under transport. Ändå måste gods som transporteras i fordonet alltid säkras, eftersom den osäkra lasten kan utgöra en stor fara för fordonet passagerare även om bromsarna är hårda.

Begär det här gratis, För att komma igång kan vi rekommendera vår i-BOXX 72 G. Den innehåller en grundläggande uppsättning lastsäkringselement för din skåpbil, som du redan har lagt grunden till. Mer information finns här.

Det finns naturligtvis andra speciella regler, till exempel för gastransport eller transport av farligt gods. Detta inkluderar t.ex. B. även batterier för vilka separat förvaring ska finnas i fordonet.

3. Krocksäkerhet – även i extrema fall, våra inredningar GL4 och SR5 står för säkerhet

Vi önskar alla att en krock aldrig inträffar. Om det skulle hända erbjuder Sortimo-bilinredning dig dock bästa möjliga skydd.
Krocktest utförs både när nya produkter utvecklas och med jämna mellanrum för befintliga produkter. Vi gör detta på frivillig basis, det finns inga juridiska skyldigheter.

Å ena sidan genomför vi medvetet våra krocktester med olika oberoende leverantörer, å andra sidan används ibland så kallade demo-krockkroppar och riktiga fordon.

I grund och botten kontrollerar vi här i enlighet med reglerna i ECE-R17 / ECE-R44. Frontkraschen simuleras med en hastighet på 50 km / h. Den avgörande faktorn är förseningen, dvs svårighetsgraden av påverkan. Förseningen måste vara i en korridor på 20-28 g för att uppfylla kriterierna. Den faktiska fördröjningen mäts av sensorer.

Här kan du se två exempel på mätprotokoll:

I princip kan en sådan krasch enligt ECE-R17 också utföras utan last.

Krocktestet anses vara godkänt om inga komponenter i fordonsutrustningen tränger in i passagerarutrymmet. För att simulera vanlig praxis ökar vi också våra krav på testet här genom att krascha fordonets utrustning inklusive nyttolast.

 

En viss deformation av hyllsystemen och deras anslutningskomponenter är nödvändig så att energin som genereras av stöten kan avledas och införas jämnt i fordonets kaross. Kroppspanelerna blir tunnare och tunnare, eftersom viktbesparingar naturligtvis är i fokus också här. Följaktligen får belastningen vid de enskilda fästpunkterna inte bli för hög, eftersom kroppen annars inte tål belastningarna.

EcoFix fästjärn spelar en viktig roll i detta. Dessa deformeras under kraschen, men får inte spricka. Detta mjuknar kollisionens inverkan, eftersom kraften införs i kroppen jämnare över flera millisekunder.

Lös utrustning och verktyg skall också placeras säkert i ditt lastutrymme då dessa kan få oanade konsekvenser vi en krock.

Jag skulle vilja klargöra detta för dig med exempel på en hammare:
En hammare med en vikt av 2 kg kvar i lastrummet utvecklar en vikt på 392,4 Newton när den accelereras med 20 g, vilket motsvarar cirka 40 kg med normal acceleration på grund av tyngdkraften.

F = massa * acceleration * gravitationsacceleration = 2 kg * 20 g * 9,81 N / kg = 392,4 N

Uppmärksamhet! Lastsäkringselement och spännband är konstruerade i enlighet med den europeiska standarden DIN EN 12195-1 för att säkra last vid normal körning (nödbromsning, undvikande manövrer etc.) De erbjuder ofta inte tillräckligt skydd vid en kollision. Däremot vid en eventuell krock så minskar risken om lasten är fastspänd att inte gå igenom mellanväggen och skada förare eller passagerare.

Har du några frågor eller diskussionspunkter angående lastsäkerhet och krocktester? Lämna gärna det som en kommentar under detta blogginlägg.

Skriv kommentar

Fyll i det obligatoriska fältet.
Fyll i det obligatoriska fältet.
Fyll i det obligatoriska fältet.

* Obligatoriska fält

Fyll i det obligatoriska fältet.

0 kommentarer

  • Det finns inga kommentarer än, bli först!
    Vi gläder oss åt din reaktion på detta bidrag.