Tips och tricks för professionella fordonsdekaler
Så här stödjer mySortimo graphics din marknadsföring.
Reklam fungerar – även på fordon: Om du är på väg varje dag med din skåpbul, bör du definitivt tänka på ämnet fordonsdekaler. På så sätt kan du förvandla ditt fordon till en ”mobil reklampelare” och marknadsföra ditt företag, tjänster eller produkter överallt. Förresten, uppmärksammande fordons dekaler är inte dyra alls – och mycket lätt att designa själv. Lär dig mer om möjligheterna med individuella fordonsdekaler samt tips och tricks och hur onlinekonfiguratorn mySortimo graphics hjälper dig.
I framtiden vill du använda den befintliga utvändiga ytan på din skåpbil som extra (permanent och kostnadseffektiv!) reklamutrymme för din marknadsföring och för att uppmärksamma din. Men innan du börjar tänka på den grafiska designen, här är några tips och tricks som är värt besväret – så att du kan vara mer framgångsrik med din marknadsföring och verkligen ta fart!
Din väg till framgång: Fordonets dekaler – preliminära överväganden
Vad är ditt mål? Vilket budskap vill du förmedla?
Tänk i förväg på vilket budskap du vill förmedla till dina kunder ”ute” på vägarna via ditt fordon. Vilka specifika mål strävar du efter? Är det kanske att höja profilen för ditt företag / affärer? Eller vill du uppmärksamma en tjänst som du erbjuder – eller annonsera en specialprodukt? Om du har ett tydligt mål i åtanke, kommer reklam meddelande och layout att vara mycket lättare att utforma.
Vilka detaljer/information måste finnas på bilen?
I nästa steg, tänk på vilken information som måste (t.ex. kontaktuppgifter) och kan (t.ex. ditt företagsmeddelande, slogan) placeras på ditt fordon. Kom ihåg: Vem gillar att läsa långa förklaringar om varför ditt företag är bäst, till exempel? Speciellt eftersom uppmärksamheten i vägtrafiken är ganska snabb ändå! Ibland är det bara några sekunder! Vid första anblicken kanske det verkar vara så lång tid då du snabbt måste få uppmärksamhet för ditt företag. Men ingenting är omöjligt!
Därför är vårt råd: Mindre är mer!
Fordonets dekaler: Placera logotypen och företagets namn korrekt!
Den viktigaste skyltningen- och igenkänningsfunktionen i ett företag är logotypen (i kombination) med företagets namn. Gör därför detta till det primära budskapet för din fordons dekal.
Logotypen bör placeras så tydligt på fordonet att den omedelbart fångar observatörens öga. Även om reklammeddelandet försvinner kan potentiella kunder fortfarande komma ihåg den distinkta logotypen och hitta dig online via din webbplats.
Undantag bevisar regeln när det gäller logotypens storlek, men det kan i allmänhet sägas att ju större logotyp, desto större annonseffekt! På så sätt erbjuder du förbipasserande möjlighet att känna igen och memorera din logotyp även från flera meter bort.
Ett positivt exempel:
Logotypen samt branschen – och även kontaktuppgifter är tydligt synliga. Allt gjort rätt!
Ett negativt exempel:
Logotypen, industrin och kontaktuppgifter är mycket små och svåra att tyda. Mycket slöseri med tanke på det tillgängliga utrymmet på fordonet.
Webbplats, visitkort, flygblad: Värdet för igenkänning av media gör tricket!
Vill du att din reklam ska ”fastna” i din målgrupp medvetande och bli ihågkommen senare? Då erbjuder du också potentiella kunder möjligheten att hitta exakt dig bland de många ”andra erbjudanden” ( där ute)! Nyckelordet är: Konsekvent varumärkesnärvaro.
Se också till att fordonets dekaler är skapad i samma företagsdesign och ser inte helt annorlunda ut än till exempel din webbplats, visitkort eller informationsbroschyrer, kataloger och flygblad. Detta inkluderar till exempel samma teckensnitt, som du bör använda konsekvent i alla dina marknadsföringsmaterial. Eller: Samma visuella språk samt ett enhetligt färgkoncept i din marknadsföringsportfölj.
Tydlig design och sammanhängande helhetsbild: Fångar omedelbart ögat!
Skapa en sammanhängande helhetsbild med ditt fordons dekaler! Betraktaren ska snabbt kunna ta del av innehållet. När du väljer färger är det därför viktigt att säkerställa en hög kontrast mellan filmens färg och bakgrunden. Undvik till exempel mörka färger på glasade områden som sidorutor eller bakrutor.
När du väljer teckensnitt är klassiska teckensnitt det bästa valet. Undvik exotiska eller starkt böjda teckensnitt. Dessa är ofta svåra för betraktaren att läsa och förmedlar därför inte informationen som önskat. När du designar ditt fordon bör du helst begränsa dig till ett eller två olika teckensnitt och några färger baserat på din företagsdesign. Detta säkerställer en sammanhängande och professionell helhetsbild.
Ett positivt exempel:
Bra färgkontrast av information på det vita fordonet. Allt viktigt greppas snabbt av betraktaren. Det tillgängliga utrymmet på fordonet används fram, bak och på sidorna och det är också tydligt synligt.
Ett negativt exempel:
Kontaktuppgifter är svåra att tyda. Hur skall de kännas igen – ännu mer i vägtrafiken med dess många distraktioner?
Foton på fordonet: Blickfång och anhängare av reklambudskapet
För att väcka uppmärksamhet – och som riktiga blickfång på ditt fordon – bilder och foton är naturligtvis också lämpliga. Men när du väljer rätt motiv, underskatta inte deras potentiella inverkan! Bilder och foton betonar verkligen bara ditt budskap om de är tydligt igenkännbara å ena sidan (se till att de har en hög upplösning, annars kommer bilder att synas pixliga eller suddiga när förstorade) och å andra sidan inte representerar en ”paus” med ditt företag eller ditt reklammeddelande. När allt kommer omkring är det inte meningsfullt om betraktaren inte omedelbart känner igen vilken tjänst eller produkt du faktiskt erbjuder.
Ett positivt exempel:
Bilderna syns tydligt i fönstren. Träullen, som är symbolisk för snickeriverksamheten i dörrområdet, är diskret – men ändå tydligt synlig – bredvid kontaktuppgifterna.
Ett negativt exempel:
Här placeras träullen bakom kontaktuppgifter – den ser hackig ut och känns inte direkt igen.
Optimal placering av fordonsdekaler: ”Var” spelar också roll!
När viktig företagsinformation placeras är det viktigt att komma ihåg att den inte kan ses alls eller bara rudimentärt längst ner på fordonet.
Viktiga data och logotyper bör inte heller placeras i fordonets ”smutsområde”. Det är därför lämpligt att placera väsentliga delar som logotypen och/eller företagsnamnet i fordonets övre del.
Ett positivt exempel:
All viktig information kan snabbt tas till vara – och placeras i en tydligt synlig position – vilket är tilltalande för ögonen på potentiella kunder.
Ett negativt exempel:
Det mycket synliga området med maximal perception användes inte. Istället: Information placeras i ”smutsområdet”. Målet var klart missat – tillbaka till början!
Det här har varit några tips för dig i korthet…
mySortimo graphics: Konfigurera dina fordonsdekaler online
Med online-konfiguratorn kan du välja mellan olika professionella och fordonsspecifika mallar som du kan anpassa efter ditt företag. Eller så kan du helt enkelt designa helt fritt. Förresten, du behöver inte någon grafisk design erfarenhet alls, även om allmänna Office färdigheter är definitivt till hjälp. Med bara några få klick kan du visualisera ditt fordonsdekaler här.
En annan fördel: Priset på dekalen visas i realtid så att du kan se den ekonomiska effekten av varje förändring. Om du inte är helt nöjd sparar du konfigurationen och kontaktar kundtjänst via fordonsadministrationen. Kunskap till stor hjälp. Med bara några klick kan du visualisera dina fordonsdekaler här.
5 Goda skäl till mySortimo graphics konfiguratorn:
5 Goda skäl till mySortimo graphics konfiguratorn:
- online-konfiguratorn är tillgänglig 24/7. Design är möjlig när som helst
- enkel design tack vare designmallar och specifikation av de optimala designområdena för olika modeller/tillverkare
- tidsbesparing på grund av konfiguration med alternativ för direktbeställning. Ingen tidskrävande samordning med tjänsteleverantörer behövs
- fullständig kostnadsöversikt vid alla tidpunkter: transparens i priser genom dynamisk prisberäkning
- allt från en källa: endast ett möte är nödvändigt för fordonets förpackning
Det finns inga kommentarer än, bli först!
Vi gläder oss åt din reaktion på detta bidrag.