För mer förvaringsutrymme i och på nyttofordonet – TopSystem ProSafe
Ibland räcker inte utrymmet till i fordonet, särskilt när man måste transportera långa föremål som rör, balkar eller stegar. I detta inlägg kan du läsa om varför metallkonstruktören Andreas Schwabauer från Bubesheim i södra Tyskland litar blint på sitt TopSystem ProSafe-takräcke från Sortimo.
Det finns en sak som Andreas Schwabauer från Bubesheim i Tyskland inte skulle klara sig utan. Takräcket på hans Ford Transit.
Detta är särskilt praktiskt när han måste transportera långa och tunga föremål som överskrider lastutrymmets kapacitet, t.ex. markiser som kan vara upp till sex meter långa och balkar för terrasstak som väger upp till 110 kg. Tidigare använde sig Andreas av ett stort tandemsläp, vilket skapade problem vid parkering och manövrering. Sedan juni 2020 använder han sig istället av TopSystem från Sortimo.
Det robusta TopSystem-takräcket erbjuder inte bara extra förvaringsutrymme på fordonets tak, utan ser också till att lasten transporteras på ett säkert sätt. Det gör att han kan förflytta sig snabbare och mer flexibelt och han behöver inte längre hänga på släpet. Det använder han bara när han måste transportera hela tak till kunden. Han klarar sig nu med ett släp för hela vagnparken. Vid transport av markiser, reparationer eller transport av defekta delar tillbaka verkstaden används från och med nu alltid TopSystem.
En snabb och pålitlig lastsäkring är högsta prioritet för plåtslagaren. Detta var också huvudargumentet för Andreas Schwabauer och anledningen till att han valde TopSystem-takräcket. Lastsäkringssystemet ProSafe är i detta fall nämligen redan inbyggt som standard. ”Det har jag inte sett på något annat takräckessystem på marknaden. Dessutom har profilerna, som inte får repas, ett effektivt skydd genom de inbyggda gummiskyddslisterna.”
ProSafe sträcker sig över hela tvärprofilens längd så att surrningsbanden snabbt kan hakas i med en enkel rörelse och de långa profilerna fixeras på ett optimalt sätt på fordonets tak.
ProSafe-systemet kan inte bara användas på taket, utan även i hela lastutrymmet på skåpbilen eftersom det är kompatibelt med fordonstillverkarens originalsurrningspunkter och självklart också med fordonsutrustning från Sortimo.
På så sätt kan Andreas dra nytta av ett komplett lastsäkringssystem för hela fordonet.
”Med ProSafe har jag nu tillgång till ett surrningssystem som passar överallt. Jag hade även några remmar till som jag nu har bytt ut.”
Modulstrukturen hos TopSystem gör att man kan hitta en passande variant för alla typer av skåpbilar. Oavsett om man har en stor eller liten skåpbil, med högt eller normalt tak, med två, tre eller fyra tvärbalkar – TopSystem anpassar sig på ett flexibelt sätt till hantverkarens lastkrav.
Schwabauer valde en konfiguration med totalt sex tvärbalkar på grund av den höga stabiliteten och den utökade lastytan.
Förutom ProSafe-surrningsband valde Andreas även en lastrulle som tillbehör. Denna skruvas fast på sidoprofilerna bakom fordonets bakparti så att det finns utrymme kvar för backkameran. Lastrullen kan användas för enkel på- och avlastning av takräcket och samtidigt förhindrar den skador på karossen eftersom materialen inte kommer i kontakt med fordonets kant.
För tillfället behöver Andreas Schwabauer inga fler tillbehör som t.ex. laststopp eller varningsljus. ”Om jag skulle behöva något annat kan jag ju när som helst köpa till det.”
För att garantera att takräcket håller länge är alla komponenter i Sortimo TopSystem tillverkade av rostfritt stål och aluminium och är därför skyddade mot väder, vind och korrosion. Rost är alltså inte längre något problem, vilket gör takräcket mycket gediget och värdebeständigt. När man byter fordon är det lätt att montera takräcket på det nya fordonet och fortsätta att använda det (förutsatt att det handlar om samma fordonsmodell).
På frågan om det uppstår några störande vindljud under körning är Andreas mycket tydlig: ”Självklart hör man att det finns ett takräcke monterat när man kör. Men det låter inte högre än ljudet från vägbanan och fartvinden.”
På det hela taget är han mycket nöjd med fordonet och takräcket, men nästa gång kommer han nog välja en starkare motor i fordonet: ”Särskilt när fordonet är tungt lastat skulle jag ha nytta av 170 hk istället för 130 hk.”
Min slutsats:
Min slutsats om TopSystem är verkligen positiv. Jag är mycket nöjd med takräcket eftersom jag nu kan lita på att mitt material är tillräckligt säkrat på taket. Det är också väldigt praktiskt att lastsäkringen redan är inbyggd och att jag inte bara kan använda ProSafe ovanpå utan även inuti i mitt fordon. Jag kommer därför även att utrusta min nya transportbil med TopSystem.
Vägen till Sortimo TopSystem
Andreas Schwabauer köpte sitt TopSystem på klassiskt sätt hos den lokala återförsäljaren, Sortimo-filialen i Zusmarshausen. Självklart kan takräcket även beställas online. På mySortimo.se finns det färdigkonfigurerade satser i olika varianter för alla typer av transportbilar.
Det går även att konfigurera takräcket individuellt online. Med fordonsinredningskonfiguratorn för SR5 kan du planera TopSystem även utan fordonsinredning och komplettera med passande tillbehör. Priset för montering är redan inkluderat i det totala priset.
Den skapade konfigurationen sparas även på ditt mySortimo account så att du kan använda den flera gånger för nya fordon.
Uppdatering november 2021:
Nya tillbehör till TopSystem:
Tomrör av aluminium
Med rörtuben i aluminium kan även långa laster förvaras torrt och säkert: City krocktestet med maximal vikt av 50 kg blev godkänd!
Tack varereturanordningen kan lasten bekvämt återföras från framkant av rörtuben om korta delar har rört sig framåt under inbromsningar/färd.
Rörtuben i aluminium med låsbart lock finns i de användbara längderna 3 m, 4 m, 5 m och 6 m.
Bakre stege
Den bakre stegen ger bekväm och säker åtkomst till takutrymmet och lasten som stuvas på den. Trots sin låga vikt är den tillverkad av högkvalitativa material, vilket garanterar hög stabilitet med en lastkapacitet på upp till 120 kg. Den är lätt att montera utan borrhål i fordonskroppen, så det finns inga permanenta spår.
Det finns inga kommentarer än, bli först!
Vi gläder oss åt din reaktion på detta bidrag.